Kataster nieruchomości
Rzeczoznawcy majątkowi w swojej profesji pracują na bazie danych jakie pozyskują o nieruchomości. Jednym z takich zbiorów gromadzących informacje jest kataster nieruchomości.
Kto prowadzi kataster nieruchomości?
Kataster nieruchomości inaczej ewidencja gruntów i nieruchomości jest publiczny dlatego też jego prowadzeniem zajmuje się administracja publiczna. Doprecyzowując konkretnie owe zadanie należy do Państwowej Ewidencji Gruntów (PEG), nad którą nadzór sprawuje starosta według Art. 7d. ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Jakie informacje zawiera?
Kataster nieruchomości zawiera informacje na temat oznaczeń ksiąg wieczystych, położenia, granic, powierzchni, klasy botanicznej gruntów, położenia, przeznaczenia i funkcji użytkowych budynków, ich danych technicznych, położenia, funkcji i powierzchni lokali, a także dane o właścicielach nieruchomości (w tym o adresach ich siedziby lub stałego pobytu), informacje o wpisach do rejestru zabytków, o wartości katastralnej danego obiektu, o ewentualnej dzierżawie itd.
W jakim celu prowadzi się kataster nieruchomości?
Raporty ewidencji gruntów i budynków jak i również zawarte szczegółowe informacje służą podstawie planowania przestrzennego, planowania gospodarczego, określania wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami czy ewidencji gospodarstw rolnych.
Czym jest wartość katastralna nieruchomości?
Wartość katastralna nieruchomości jest wartością ustalaną w trakcie powszechnej taksacji nieruchomości. Jej podstawą jest wycena rzeczoznawcy majątkowego. Wskaźniki służą do wyliczania podatku katastralnego w krajach, gdzie on obowiązuje. Być może również i w Polsce podatek katastralny zostanie wprowadzony w przyszłości, a obecne katastry zostaną wykorzystane i przekształcone do tego celu. Warto pamiętać, że wartość katastralna nie jest tożsama z wartością rynkową nieruchomości.
Zgłaszanie zmian w ewidencji gruntów i budynków
Każdy ma obowiązek zgłoszenia zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tych zmian.
Dla utrzymania pełnej wiarygodności i zgodności danych ewidencyjnych ze stanem rzeczywistym sądy, notariusze oraz organy administracji publicznej mają obowiązek przekazywania staroście dokumentów z zakresu obrotu nieruchomościami.
Informacje jakie są przekazywane staroście to:
Odpisy ostatecznych decyzji administracyjnych, wraz z załącznikami oraz innymi dokumentami stanowiącymi integralną ich część, w sprawie o m.in:
- scaleniu i podziale nieruchomości,
- scaleniu gruntów,
- ustaleniu linii brzegu,
- pozwoleniu na budowę budynku,
- pozwoleniu na użytkowanie budynku, drogi lub linii kolejowej,
- rozbiórce budynku,
- zmianie sposobu użytkowania gruntu,
- zawiadomienia o zmianach danych, zawartych w zbiorze danych osobowych Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL).
Jak pozyskać dane?
Aby pozyskać informacje znajdujące się w katastrze nieruchomości, należy wystąpić o wydanie wypisu z ewidencji. Wniosek trzeba złożyć w urzędzie gminy (właściwego dla danej działki czy budynku) lub przez Internet. Jednak nie zawsze otrzymamy informacje o które wnioskujemy. Ze względu na ochronę danych osobowych musimy wykazać swój interes prawny.
Podsumowanie
Informacje zawarte w ewidencji gruntów i budynków są obszerne i dużo nam mówią o danej działce czy nieruchomości. Warto wiedzieć, że sporą część tych danych możemy zaczerpnąć dzięki dobrze znanemu każdemu rzeczoznawcy majątkowemu Geoportalowi.
Masz ciekawą historię i chciałbyś się nią podzielić napisz do nas : platformarm@gmail.com
Źródło:
Artykuł opracowany na podstawie: https://ksiegi-wieczyste.org/kataster-nieruchomosci-czym-jest-i-jakie-dane-zawiera/ oraz https://www.jkn.com.pl/kataster-nieruchomosci-co-to-jest-i-kto-go-prowadzi
Jeśli spodobał Ci się nasz tekst, podziel się nim z innymi