Jak stać się biegłym sądowym?
Wielu rzeczoznawców majątkowych pracuje jako biegli sądowy przy sądach rejonowych. Proces ubiegania się o tą rolę jest stosunkowo prosty i klarowny. Co w takim razie trzeba zrobić by pełnić rolę biegłego sądowego?
Procedura powoływania kandydatów na biegłych w ramach postępowań administracyjnych prowadzonych przez Starostę (zwana dalej „Procedurą”) określa szczegółowe zasady warunki wykonywania operatów szacunkowych oraz wynagrodzenia za czynności z tym związane a także powoływania rzeczoznawców majątkowych jako biegłych w trybie art. 84 i art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego.
Kryteria jakie należy spełniać
- Posiadać wiedzę i doświadczenie z zakresu sporządzania operatów szacunkowych na potrzeby postepowań administracyjnych, które dotyczyły w szczególności ustalenia odszkodowań za nieruchomości przejęte pod inwestycje celu publicznego lub odszkodowań z tytułu utraty wartości nieruchomości powstałej w wyniku ograniczenia sposobu korzystania nieruchomości.
- Wykazać się należytym wykonaniem operatów szacunkowych dla organów administracji publicznej w okresie ostatnich 3 lat poprzedzających złożenie wniosku o wpis na listę kandydatów na biegłych, w ilości co najmniej 20 operatów szacunkowych w w/w postępowaniach administracyjnych.
Dokumenty jakie należy złożyć ubiegając się o wpis na listę
- Wniosek o wpis na listę kandydatów na biegłych w ramach postępowań administracyjnych prowadzonych przez Starostę według wzoru.
- Dokument potwierdzający uprawnienia zawodowe rzeczoznawcy majątkowego.
- Zaświadczenie potwierdzające należyte wykonanie operatów szacunkowych dla organów administracji publicznej w okresie ostatnich 3 lat poprzedzających złożenie wniosku o wpis na listę kandydatów na biegłych, w ilości co najmniej 20 operatów szacunkowych w postępowaniach administracyjnych.
Powyższe zaświadczenie nie jest wymagane w przypadku rzeczoznawców, którzy sporządzali w okresie ostatnich 3 lat w/w wyceny na zlecenie Starosty.
- Kopię polisy potwierdzającej aktualne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności zawodowej.
Następnym etapem jest utworzenie się właściwej komisji pod przewodnictwem dyrektora wydziału GN oraz dwóch wskazanych przez niego pracowników. W razie braku obecności przewodniczącego obowiązki przejmuje zastępca.
W przypadku złożenia niekompletnych dokumentów, komisja wyznaczy termin kandydatowi na biegłego na ich uzupełnienie. Nieuzupełnienie dokumentów we wskazanym terminie spowoduje odrzucenie wniosku o wpis na Listę.
Podsumowując, komisja ustala stawki wynagrodzeń za czynności biegłych i dokonuje weryfikacji wniosków o wpis na listę biegłych rzeczoznawców majątkowych pod względem zgodności z postanowieniami niniejszej „Procedury”.
Inne istotne informacje
- o wpisie na Listę, odmowie wpisu oraz z niej wykreśleniu biegły zostanie poinformowany na piśmie w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, bądź zaistnienia okoliczności uzasadniających wykreślenie z Listy.
- Lista jest otwarta, jawna i publikowana będzie na stronie internetowej Urzędu, a także dostępna do wglądu w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami.
- Rzeczoznawcy majątkowi, którzy nie złożyli wniosków w wyznaczonym w zaproszeniu terminie, mogą ubiegać się o wpis na Listę w każdym czasie, poprzez złożenie dokumentów.
Podsumowanie
Proces ubiegania się o zostanie biegłym sądowym nie jest skomplikowany. Dodatkowo obejmując dane stanowisko możemy liczyć na większe wpływy do naszego budżetu, co jednak wiąże się z większym natłokiem pracy. W jaki sposób uporządkować wszystko co związane z codzienną pracą rzeczoznawcy majątkowego ostało opisane we wcześniejszych artykułach do których serdecznie zapraszamy.
Masz ciekawą historię i chciałbyś się nią podzielić napisz do nas : platformarm@gmail.com
Źródło:
Artykuł opracowany na podstawie: https://bip.powiat-olsztynski.pl/5017/procedura-powolania-kandydatow-na-bieglych.html
Jeśli spodobał Ci się nasz tekst, podziel się nim z innymi